Brno
MASARYKŮV OKRUH

V těsné blízkosti Brna se nachází Masarykův okruh - místo konání mnoha závodů automobilů a motocyklů - vrcholem sezóny je každým rokem Grand Prix ČR silničních motocyklů na konci srpna.

Něco málo z historie
Více než sedmdesátiletá historie Masarykova okruhu začíná v roce 1930, kdy se na ještě původním přírodním okruhu konalo první automobilové klání. Před druhou světovou válkou se u Brna závodilo na dnes už neuvěřitelných 29,1 km dlouhé trati, tvořené státní silnicí mezi Brnem a Prahou a rekonstruovanými komunikacemi předměstského či okresního typu. Tehdy se tady proháněly tatrovky, zetky, mercedesy, bugatky... Zažloutlé fotografie připomínají velká jména motoristického sportu jako např. legendárního monackého rytíře Chirona, prvního mistra světa formule 1 Fariny (po něm byla pojmenována nejnebezpečnější zatáčka původního okruhu), zvěčněné jsou šílené kousky „rudého ďábla“ Nuvolariho i ušmudlané úsměvy von Stucka, Rosemeyera, Langa a Caraccioly. Po druhé světové válce se dočkal Masarykův okruh, zkrácený už na 17,8 km a veden obráceným směrem, gumujících pneumatik až v roce 1949 zásluhou nezapomenutelné Velké ceny Československa. Od roku 1950 začali přebírat vládu nad Masarykovým okruhem motocyklisté, protože tehdejší politický režim v Československu přišil vrcholnému světovému automobilovému sportu nálepku „buržoazní“. Nárůst kvality v Brně startujících zahraničních jezdců a úspěchy našich jezdců Šťastného, Havla, Bartoše, Paruse, Koštíře, Slavíčka a Srny za řidítky tuzemských strojů Jawa a ČZ vyšroubovaly všeobecnou euforii natolik, že v roce 1965 zgruntu přebudovaná a na 13,9 km zkrácená „klasika“ poprvé přivítala Velkou cenu zařazenou do kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů. Takto naleštěnou visačku si Brno podrželo do roku 1982, kdy přes zregulování tratě na 10,9 km nebyli brněnští organizátoři už dále schopni držet krok se stále přísnějšími bezpečnostními požadavky FIM (mezinárodní motocyklová federace). Zbrusu novou kapitolu v historii brněnského Masarykova okruhu začal psát rok 1987, kdy v červnu zahájil svůj provoz speciální automotodrom, vybudovaný v členitém terénu lokality Kývalka, vzdálené od boxů starého okruhu sotva deset kilometrů. Brno se znovu objevilo mezi pořadatelskými městy seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. Grand Prix České republiky se stala prvořadou sportovní událostí, sledovanou díky televizním přenosům ve všech světadílech.

Parametry okruhu:
Délka 5.403,19 m (měřeno v ose vozovky)
Šířka 15 m
Zatáčky 14 (6 levých, 8 pravých)
Poloměr zatáček minimální 50 m
  maximální 300 m
Přímé úseky 13
  minimální délka 35 m
  maximální 636,56 m
Stoupání maximální 7,5%, na délce 917 m
Klesání maximální 5%, na délce 410 m
Výškový rozdíl 73,63 m
Nadmořská výška 450 m
Propustnost tratě 55 motocyklů
  33 sajdkár
  40 automobilů





Fotky:

Masarykův okruh Masarykův okruh - profil tratě Masarykův okruh - řídící věž
Masarykův okruh Masarykův okruh - profil tratě Masarykův okruh - řídící věž
 
 
 

Aneris